lördag 12 mars 2011

Avig Higgins



Tack för alla fina kommentarer om min Higginskofta! Har försökt tota ihop en beskrivning på hur jag gör, men insåg att det snabbaste är ju att ta kort på insidan. Jag lade en av bönans tröjor på min cardigan och klippte på fri hand ut en minikofta av de stycken som kunde återvinnas och sydde ihop med overlocken. Har man ingen overlock funkar sick-sack. På bakstycket klippte jag lite högre i nacken och vek ner. I instruktioner av hur man återvinner stickade tröjor står det alltid att man ska tvätta dem så de filtas lite, men jag tycker de blir så hårda då. Min kofta är körd på ylleprogram massvis av gånger och trådade sig inte när jag klippte i den.



Ärmarna återanvände jag från armbågen och ner. Då behövde jag inte sy ihop dem igen. Muddarna klippte jag av och sydde på på nytt.



Samma sak med mudden nertill. Klipp av hela mudden, mät så det passar med knapphål och andra detaljer, klipp till önskad storlek och sy på på nytt.



Här är den framifrån. För framstycket utgick jag från översta knappen. Trixandet där var att få avståndet att passa med knappen som satt i den påsydda mudden.



Originalet.

Inga kommentarer: